• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91032313521
  • منبع : دانشگاه اصفهان

با كاربرد در آزمایشگاه‌های نانوفناوری و مواد پیشرفته

دستگاه تعیین همزمان نفوذپذیری و هدایت بسترهای متخلخل در كشور ساخته شد

با طراحی و ساخت دستگاهی ساده توسط محققان دانشگاه صنعتي اصفهان، امکان بررسي همزمان خواص نفوذپذیری و هدایت الکترودهای نفوذی گازی و نیز پیش‌بینی عملکرد بسترهاي کربني، لايه نفوذ و لایه کاتالیست در پيل سوختي پليمري فراهم شد.

با طراحی و ساخت دستگاهی ساده توسط محققان دانشگاه صنعتي اصفهان، امکان بررسي همزمان خواص نفوذپذیری و هدایت الکترودهای نفوذی گازی و نیز پیش‌بینی عملکرد بسترهاي کربني، لايه نفوذ و لایه کاتالیست در پيل سوختي پليمري فراهم شد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا،‌ دستگاه ساخته شده توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با اعمال بخشی تغییرات، قابل استفاده در تمام آزمایشگاه‌های نانوفناوری و مواد پیشرفته است و قابلیت ثبت در داخل و خارج از کشور را دارد.

این دستگاه که در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد نسرین طلوعی، دانش‌آموخته شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان و با راهنمایی دکتر محمد ژیانی و دکتر یوسف غائب از اعضای هیأت علمی دانشکده شیمی این دانشگاه طراحی و ساخته شده است، به بررسی تعیین نفوذپذیری و هدایت بسترهای کربنی متخلخل به منظور پيش بيني عملکرد پيل سوختي قبل از بکارگیری در پيل سوختي واقعي پرداخته و در نهایت در پيل سوختي واقعي نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

طلوعی با اشاره به مزایای استفاده از پيل‌هاي سوختي بعنوان ابزارهاي الکتروشيميايي و جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی جهت تبدیل انرژي شيميايي به انرژي الکتريکي، نتايج حاصل از این تحقیق را مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: اين دستگاه با پيش بيني عملکرد اجزا قبل از وارد شدن در پيل مي‌تواند گام مؤثري در کم کردن هزينه‌هاي تحقيقات پيل سوختي باشد.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نقش مهم لايه نفوذ و بستر کربني بعنوان یکی از اجزای پيل سوختي پليمري تصريح کرد: ايجاد مسيري براي خروج آب توليدي و ورود و پخش گازهاي واکنش دهنده به لايه کاتاليست، ايجاد استحکام براي مجموعه الکترود غشا و کاهش مقاومت تماسي از جمله کارکردهای این لایه است.

وی افزود: در گام نخست اين تحقيق به منظور تأیید صحت عملکرد دستگاه، انواع بسترهاي کربني تجاری رایج در این زمینه به لحاظ خصوصيات فيزيکي همچون مقاومت الکتريکي و نفوذپذيري توسط دستگاه طراحي شده مورد مطالعه قرار گرفت و این خصوصیات با گزارشات شرکتهای تولید کننده این بسترها مقایسه شد.

طلوعی با اشاره به قابلیت دستگاه طراحی شده جهت اندازه گیری نفوذپذيري و مقاومت الکتريکي محيط هاي متخلخل در تراکم‌هاي مختلف و به صورت همزمان تصریح کرد: در گام دوم تحقیقات و به منظور بررسي اثرلايه ميکرومتخلخل بر روی بسترهای کربنی مختلف، خصوصيات فيزيکي آن‌ها در تراکم‌هاي متفاوت مورد بررسي قرار گرفت.

وی استفاده از لايه نفوذ ساخته شده با بيشترين ميزان نفوذپذيري بعنوان کاتد پيل و بررسي اثر تراکم لايه نفوذ روي عملکرد پيل را مرحله پایانی این تحقیق و تأییدکننده پیش بینی‌های بدست آمده از این دستگاه عنوان کرد.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج مطلوب این تحقیق گفت: حذف آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی، عدم تولید گازهای گلخانه‌ای در صورت استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت، زمان عملكرد طولانی‌تر به نسبت باتري‌هاي متداول و سهولت در نگهداری از مزایای استفاده از پيل‌هاي سوختي است که نیاز به تحقیقات بیشتر برای تجاری کردن این فناوری را مي‌طلبد.

بر اساس اين گزارش، پایان‌نامه دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، عنوان برگزيده دومين کنفرانس هيدروژن و پيل سوختي را که ارديبهشت ماه سال جاري در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، به خود اختصاص داده و مشمول حمایت تشویقی کمیته راهبری سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی در کشور نیز شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha